Transparenta in online este un subiect foarte sensibil. In continuare voi vorbi despre una dintre manifestarile ei, urmand ca la final sa vedeti si vlogul meu facut pe tema asta. Ma rog, tema este mentionata doar vag in vlog, tematica clipului fiind usor diferita (de ce NU am succes in vlogging).
Transparenta in online nu se refera, cum ati putea crede, la o expunere prea mare in fata publicului. Adica, ma rog, s-ar putea referi si la asta, doar ca nu despre asta va voi vorbi eu aici. As putea vorbi si despre asta, si despre cat de mult ne expunem si de ce, pana la ce punct, dar intr-un articol ori vlog viitor. Aici voi vorbi despre un unic aspect: cat de transparenti suntem cu cititorii si urmatorii in ceea ce priveste statisticile.
Transparenta in online inseamna ca, pur si simplu, unii urmaritori vor sa stie statisticile unui vlog sau ale unui blog, chiar daca mie mi se pare un lucru absurd. Si consider ca Youtube-ul, prin afisarea aproape ostentativa a acestor cifre inca dinainte sa vizualizezi clipul, incurajeaza cantitatea in dauna calitatii.
Hai sa facem un exercitiu de imaginatie: cum ar fi sa intri pe Youtube si sa nu mai vezi cate vizualizari are un clip? Vizualizarile alea sa fie disponibile doar celui care detine canalul, nu si publicului larg. Pe Instagram s-a testat metoda, pe Facebook ar urma sa se implementeze cat de curand, ideea nu este, deci, noua.
Discutand strict aplicabilitatea pe Facebook, imaginati-va cum ar fi sa intrati pe postarea cuiva si sa nu puteti vedea cine a dat like, cine a dat haha si cine a dat sad. Dupa ce va reveniti din joc, imaginati-va ca exista oameni care nu dau reactii postarilor tocmai pentru ca nu vor sa afle altii. Am cativa prieteni care nu vor sa fie asociati cu postari usor misogine ori poate usor anti-religioase, dar tin sa ma felicite in privat. Discutia poate fi asemanatoare si pe instagram.
E drept, Facebook (in ambele cazuri, caci Instagram e detinuta de Facebook) se gandeste sa ascunda inclusiv NUMARUL reactiilor. Sa intri pe o postare si sa nu stii daca i-au dat like 100, 1000 sau 2 oameni.
Revenind la Youtube, aici stii din start cate vizualizari are un clip. Drept urmare, il judeca din start: daca a facut 100 de vizualizari in 2 zile e clar ca e un clip slab. In sens contrar, un clip atrage intai si intai prin cifrele sale: hai sa vad si eu clipul asta care a facut 400 de mii de vizualizari in 3 ore.
Daca, insa, dispar cifrele, nu credeti ca ar fi mai bine? Sa va dau exemplul blogurilor. Foarte putine bloguri au numarul de citiri afisate in dreptul fiecarui articol. Pe nici unul dintre blogurile mele nu am pus asa ceva. Mi se pare absurd. Eu stiu ca pe Cinemil cele mai mai vizualizate articole sunt cel despre Fifty Shades of Grey, respectiv cel despre Bad Moms. Daca stiu eu, de ce trebuie sa stie tot poporul? De ce trebuie sa stie toti cititorii ca articolul despre Fifty Shades a depasit 23 de mii de vizualizari, in timp ce destule alte articole nu au depasit 500 de click-uri? Acea tona de vizualizari face articolul despre Fifty Shades cel mai bun articol scris de mine pe Cinemil? Nicidecum! Nu e nici cel mai slab, dar nici pe departe cel mai bun.
Drept urmare, mi s-ar parea normal ca alegerea sa fie la mine. In cazul meu, daca as putea, as scoate acele cifre legate de vizualizari. Vreau sa-mi vada cineva un clip pentru ca e bun, e fain, nu pentru ca alti 2000 de oameni l-au vazut inainte. Din pacate, acest lucru e imposibil. Eu trebuie sa joc dupa regulile Youtube, de fapt dupa regulile Google, drept urmare imi exprim nemultumirea, semnalez problema si … merg mai departe.
Da, transparenta in online este nociva daca se exagereaza cu ea. Si ea, transparenta, este unul dintre motivele pentru care n-am succes in vlogging. Celelalte le gasiti in clipul de mai jos.
Acum e randul vostru sa-mi spuneti ce parere aveti despre transparenta in online, dar si despre celelalte 2 probleme enuntate in clip. Hai cu pietrele sau, Doamne-Fereste, cu laudele!
Sincer? Nu imi imaginez ca ar avea cineva probleme d-astea gen „zi-mi cat faci pe blog si la ce”. Si, daca ar exista cazuri de genul, sa fie sanatosi. Nu esti in stare sa iti dai seama daca blogul meu e bun sau nu? Pa si la revedere. Nu imi „dezbrac” blogul ca vrea cineva. La un blog conteaza contentul.
La Yt e alta discutie. A pornit ca platforma muzicala, contentul e in mare parte muzical. Cifrele sunt necesare. Daca un clip are 100k si 1k dislikes, e clar ca e prost. Si nu doar ca nu imi place mie. Ci, muzical vorbind, e categorisit drept prost. Il asculti pe ala, dar nu te lauda cu asta.
Eu asa vad lucrurile.